Merk Strategie
WAT DESKUNDIGEN ZEGGEN OVER uw MERKSTRATEGIE
De sterkste merken zijn die welke synoniem zijn aan een bepaald concept. Deze merken inspireren zowel klanten als medewerkers, dankzij memorabele merkervaringen. Wanneer uw merk is afgestemd op het begrip van uw klant, kunt u uw doelen echt bereiken. Wat moeten we doen om een unieke merkdifferentiatie tot stand te brengen? Hoe kunnen we de naamsbekendheid vergroten en de perceptie van het publiek beïnvloeden? Hoe kunnen we uw klanten helpen om uw producten effectiever te navigeren en te selecteren?
WIJ GROEIEN MERKEN WAAR MENSEN IN GELOVEN
Het creëren van een merkstrategie is net zo belangrijk als het opstellen van een bouwplan voordat de bouw begint. Strategische branding helpt u zich te onderscheiden van de massa en klantloyaliteit op te bouwen.
De merkstrategie is een onderdeel van een businessplan dat beschrijft hoe het bedrijf populariteit hoopt te winnen bij de consument. Merkstrategie definieert hoe u gedenkwaardig kunt worden voor consumenten, zodat ze ervoor kiezen om zaken met u te doen in plaats van met uw concurrenten.
“Mensen kopen geen goederen en diensten, ze kopen relaties, verhalen en magie”
Seth Godin
WAT IS EEN BRANDING STRATEGIE?
Een merkontwikkelingsstrategie is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelstellingen te bereiken die resulteren in de voorkeur van de consument voor uw merk.
Een merkstrategie omvat de missie, beloften aan klanten en methoden om deze te communiceren.
Merkstrategieën omvatten alle niet-tastbare aspecten die in de loop van de tijd merkbekendheid, merkwaarde en merksentiment opbouwen. Deze creatieve elementen zijn cruciaal voor een succesvolle merkstrategie.
WAAROM HEEFT U EEN MERKSTRATEGIE NODIG?
ALS U GEEN MERKSTRATEGIE HEEFT
- U neemt marketing- en zakelijke beslissingen die niet in overeenstemming zijn met uw doel, visie, missie of waarden.
- Uw marketingplan is niet gedocumenteerd, dus u hoopt dat wat u ook doet, zal werken.
- De betrokkenheid en interesse van medewerkers is laag omdat uw team wordt verscheurd door verdeeldheid, verwarring en conflicten.
- Als gevolg van een gebrek aan samenhangende merkboodschappen, is uw inhoud op zijn best inconsistent en in het slechtste geval tegenstrijdig.
- Zonder een duidelijke merkidentiteit is het ongmogelijk uwzelf te onderscheiden in de markt.
WAT GAAT ER IN EEN SUCCESVOLLE MERKSTRATEGIE?
Een succesvolle merkstrategie is bedoeld om de wereld te laten weten dat uw merk bestaat, wat het doet en wat het definieert. De strategie is een dynamisch proces op lange termijn dat voortdurend moet worden aangepast naarmate het evolueert (of niet evolueert). Het is niet altijd eenvoudig om het succes van een merkontwikkelingsstrategie te volgen. Bij het opstellen van een merkstrategie moet u meteen definiëren hoe succes wordt gemeten, evenals het belang van immateriële en moeilijk te kwantificeren componenten. Elk bedrijf zal een andere benadering hebben om succes te meten, hoewel ze allemaal dezelfde componenten in hun strategieën zullen opnemen. Bij het opstellen van een succesvolle merkstrategie komen de volgende zaken aan de orde:
Hoe verwoord u de doelstellingen van uw merk en hoe communiceert u deze? – Welke problemen zal uw merk oplossen en hoe zal het de klanten ten goede komen? Hoe maakt u bij het identificeren van uw doelmarkt gebruik van deze informatie? Hoe weet u of uw merk succesvol is? Wat voor soort consumenten zal uw merk aanspreken? Hoe zal uw merk zijn doelstellingen verwezenlijken? Wat voor persona en toon dient u aan te nemen? Hoe betrek u de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw merk? Hoe herkent ue de concurrentie? Voldoet uw merk al aan de eisen van uw potentiële klanten?
WAAROM IS BRANDING BELANGRIJK?
- Een emotioneel verbonden consument heeft een 306% hogere LTV dan degenen die geen verbinding maken (Lifetime value, n.d.)
- Slechte branding kan ertoe leiden dat u hogere salarissen moet betalen
- 90% van de consumenten verwacht dezelfde merkervaring via meerdere kanalen en platforms
- Een meerderheid van de marketeers beschouwt merkbekendheid als het belangrijkste doel (Matus, 2017)
HOE ONTWIKKEL JE EEN MERKSTRATEGIE?
De volgende aspecten van de merkontwikkelingsstrategie zijn: waar staat uw merk voor, welke berichten levert het via zijn marketing en welke persona het uitstraalt. Veel van deze zaken zijn niet te kwantificeren.
Hoe kun je bepalen of u de juiste persona levert? In hoeverre bent u erin geslaagd om de persoonlijkheid van uw merk over te brengen, en zo ja, kan dat beter? Het is moeilijk in te schatten hoe effectief de persoonlijkheid is, maar dat betekent niet dat u het moet negeren. Hoewel het kwantificeren van merksentiment moeilijk is, mogen CEO’s met een statistische neiging het belang van de kwalitatieve aspecten van branding niet over het hoofd zien.
- Ontwikkel uw interne merk.
- OVERWEEG UW ALGEMENE BEDRIJFSSTRATEGIE.
- IDENTIFICEER UW DOELKLANTEN.
- Breng het competitieve landschap in kaart.
- Geef vorm aan uw merkpersoonlijkheid.
- Identificeer uw toon.
- Maak je merkverhaal.
- ONTWIKKEL UW MERKPOSITIONERING.
- ONTWIKKEL UW BERICHTENSTRATEGIE.
- ONTWIKKEL JE NAAM, LOGO EN TAGLINE.
- ONTWIKKEL UW CONTENT MARKETING STRATEGIE.
- ONTWIKKEL UW WEBSITE.
- Definieer uw strategie voor merkbekendheid.
- BOUW JE MARKETING TOOLKIT.
- IMPLEMENTEREN, VOLGEN EN AANPASSEN.
SAMENVATTING:
In de afgelopen jaren is branding niet significant veranderd. Wat is veranderd, is de groei van platforms en kanalen waarmee u uw merk kunt verspreiden over nieuwe en opkomende platforms, media en kanalen.
DE BELANGRIJKSTE TAKEAWAYS OVER MERKSTRATEGIE ZIJN:
- U moet uw klantenbestand begrijpen en wat het verlangt, evenals het doel en het verhaal van uw bedrijf.
- Voordat u begint met adverteren, moet u weten wat uw klantenbestand is en waar uw bedrijf voor staat.
- Het verhaal van uw bedrijf moet niet alleen worden gecreëerd, maar ook beschrijven hoe het uw publiek raakt.
- Uw heeft mensen nodig in zowel management- als creatieve functies om een sterke marketingcampagne te creëren.
- U moet samenwerken met anderen buiten uw organisatie voor creatieve en strategische merkpositionering en branding. De grootste bedrijven ter wereld maken om die reden gebruik van reclamebureaus en creatieve bureaus.
- U hoeft niet bang te zijn om buiten je bedrijf te kijken voor creatieve hulp als het gaat om strategische branding en branding.